Jdi na obsah Jdi na menu
 


ZÁZNAM  V  MPEG2

Obrazek

Kamery provádějící záznam videa ve formátu MPEG 2 využívají pokročilou a profesionální metodu komprese videosignálu podporující rozlišení obrazu 720x576 obrazových bodů a umožňující kompresi jak v CBR (Constant BitRate - stále stejný datový tok), tak i ve VBR (Variable Bit Rate -různý datový tok, podle náročnosti scény). MPEG2 se stal standardem pro kompresi digitálního videa. Nespornou výhodou MPEG2 je jeho široká využitelnost a univerzálnost. Používá se v systémech digitálního záznamu videa DVD a MPEG2 je obsažen i v základě digitálního televizního vysílání (HDTV), a to i přesto, že dnes nepatří mezi nejlepší komprese. Přináší totiž při přehrávání velké zatížení procesoru. Pro naše účely je však rozhodující, že u tohoto kompresního formátu je snížení objemu dat na minimum spojeno s odstraněním nadbytečných informací a klíčové informace se komprimují v každém patnáctém půlsnímku nebo každých 0,5 sekundy, přičemž se zaznamenávají pouze rozdíly mezi po sobě následujícími snímky. Hlavně z tohoto důvodu není tento formát vhodný ke střihu videa a střihové programy přímo formát MPEG2 ani nepodporují. Znamená to tedy, že videokamera se záznamem v MPEG2 není příliš vhodná pro filmové amatéry, kteří chtějí svá videa dále upravovat ve výkonných střihových programech. Pokud si ale přesto budete chtít záznam MPEG2 ve vaší kameře sestříhat a vytvořit si svůj vlastní dokument v nějakém střihovém programu, musíte využít roz-hranní Fire-Wire (pokud jím vaše kamera (a počítač disponuje) k lineárnímu (v reálném čase) přenosu videa do prostředí daného programu a pracovat teprve se souborem, který si střihový program vytvoří. V tomto případě se neobejdete bez střihové karty s portem IEEE 1394. A ještě jedna poznámka. I když si střihový program uloží takové lineárně nahrané video například ve formátu Pal DV, rozhodně se kvalita videa nezlepší od původního záznamu. Program si pouze video „upraví" do formátu se kterým umí pracovat. Takže pokud nechcete dále s videem editačně pracovat, je zbytečné video nabírat do PC lineárně a skrze editační program. Nehledě na to, že výsledný soubor Pal DV bude datově 6x větší než soubor původní MPEG2, a to vše při stejné, ne-li v horší kvalitě - do videa se mohou lineárním přenosem dostat různé chyby nabrané cestou signálu. Videokamery ukládající video ve formátu MPEG2 pracují s různými záznamovými médii. Ať už se jedná o záznam na pevný disk kamery, nebo na paměťovou kartu či přímo na DVD, je vždy jednoduché videosoubor zkopírovat do počítače, kde s ním můžeme dále pracovat. Kopírovat můžeme pomocí USB kabelu, nebo vložením DVD z kamery do mechaniky počítače (pozor na uzavření zápisu na disku). Nepotřebujete žádné další rozhraní a obejdeme se i bez portu IEEE 1394. To práci s importem videa do PC zjednodušuje. V této souvislosti musíme ještě zmínit formát MikroMV. Kamery s tímto formátem nabízela firma Sony v zájmu miniaturizace svých videokamer. Na rozdíl od ostatních kamer se zde speciální formát MPEG2 ukládá na pásek velmi malé kazety s kapacitou 60-ti minut. Protože však jde o speciální-upravený formát MPEG2, je tento dostupný jen dalším videokamerám Sony a zpracovatelný pouze pomocí softwaru Movie Shaker od jmenované firmy. Navíc na kamerách MikroMV není standardně zabudováno rozhraní Fire-Wire k přenosu obrazové informace, a tak dochází k problémům v připojení k ostatním editačním programům. Videokamery se záznamem MikroMV jsou proto nevhodné a přinášejí více problémů než užitku. I když v současné době již firma Sony tyto kamery nenabízí, může vás tato opravdu miniaturní kamerka zaujmout v prodejně s použitým zbožím. Vypadá hezky, ale to je tak všechno. Pokud jste si tedy přivezli videozáznam z dovolené ve formátu MPEG2 a nepočítáte s nějakou další střihovou editací, budete se snažit o to, abyste natočená videa co nejlépe archivovali a připravili si je ke snadnému a pohodlnému přehrávání v domácích přístrojích. Jak jsem si již řekli, videosoubory nejprve jednoduchým způsobem zkopírujeme pomocí USB kabelu do počítače. K archivaci samozřejmě můžete použít i pevný disk počítače, ale jde o málo bezpečný způsob ukládání dat, a tak raději volíme možnost uložení videosou-borů mimo počítač. V úvahu připadají média CD,DVD, atd, i videokazeta VHS. Možná si myslíte, že stará VHSka je již překonaná, ale jsou případy, kde ji využijeme. Například když vaše videa z dovolené budete chtít ukázat známým, je záznam na kazetu VHS výborným řešením. Jde totiž o kompatibilní řešení a nemusíte se obávat, zda vaše soubory vypálené na DVD přehrávač u známých přehraje. DVD přehrávačů je spousty a ne všechny přehrají všechno. Naproti tomu se u videokazety nemusíte ničeho obávat. Videopřehrávač VHS vlastní stále dost rodin. Zkopírování videa na kazetu VHS provedeme pomocí analogového výstupu na televizní nebo grafické kartě, který propojíme přímo s videopřístrojem a po spuštění videa v počítači nahrajeme záznam obvyklým způsobem na kazetu VHS. V případě, že už máme videozáznam na disku DVD můžeme video na VHSku nahrát přímo z přehrávače DVD opět pomocí analogového výstupu. Ovšem pozor! Videokazeta VHS se v žádném případě nehodí k archivaci nebo zálohování videa. Samotnou archivaci provedeme zkopírováním videosouborů na DVD, případně jiná možná i spolehlivější média, která v jistě také zaplaví i náš trh. Taková DVD a CD atd můžete pak přehrávat jak v počítači, tak i ve stolním DVD přehrávači. Pokud jste v práci s počítačem jen o trochu zdatnější, můžete si zkusit natočené soubory zpracovat v některém autorunovém DVD programu (např. zdarma jsou programy Video DVD Maker nebo DVD Author a pokusit se vytvořit video DVD, to znamená vaše snímky zaznamenat včetně nabídkového menu tak, jak to znáte u zakoupených DVD filmů. Tím jsme vyčerpaly možnosti zálohování záznamů ve formátu MPEG2. Rozhodně se nedoporučuje konvertorovat záznamy do dalších formátů, jako například MPEG4 (DivX, Xvid...) protože každým dalším přepočítáváním a komprimací zbytečně klesá kvalita archivovaného videa. V případě, že jste video grabovali lineárně pomocí IEEE 1394 budete mít videozáznam uložen například ve formátu Pal DV a připravený pro následnou editaci střihem. I tento soubor je vhodné zálohovat, ale vzhledem k velikosti těchto souborů není věc až tak jednoduchá. Ideální je zálohovat přímo obraz na kazetu miniDV, ale pokud nemáme potřebné zařízení nebo aspoň miniDV kameru, kterou bychom k nahrávání použili, musíme se spokojit s uložením na DVD. Zálohujeme tak, že video kopírujeme na DVD jako datové soubory o velikosti maximálně 2GB. To docílíme tak, že při lineárním nahrávání videa z videokamery do editačního programu nahráváme sekvence maximálně 9 minut dlouhé. Jen tak si zajistíme, že jednotlivé videosoubory nebudou větší než 2 GB (mluvíme teď o formátu Pal DV) a budeme je moci bez problémů vypálit na DVD. Jak vidno na zálohování jedné hodiny videa ve formátu Pal DV budeme potřebovat minimálně 3 DVD. Při následném zkopírování souborů do PC pak opět můžeme ve střihovém programu celé video spojit a dál editovat.

ZÁZNAM V DV, HDV Obrazek
Kamery se záznamem ve formátu DV (miniDV, DVC) ukládají zachycené video na kazety o rozměru 66x48x12.2 mm, potažmo na metalový pásek široký 6.35 mm. DV standard užívá pevný kompresní poměr 5:1 založený na diskrétní kosinové transformaci. Tento způsob kódování je jakýmsi mezistupněm mezi Motion-JPEG (MJPEG) a MPEG kompresí. Jiný než uvedený kompresní poměr nelze u tohoto systému nastavit a rovněž datový tok 25 Mbit/s je u tohoto systému konstantní. Rozhodně však kompresní formát DV není s MJPEG ani s MPEG2 totožný, i když vychází z podobných principů. Spotřebitelská verze (DV) dává jednu z největších hustot záznamu na magnetickém médiu. Systém DV je určen výhradně pro spotřební oblast, užívá vzorkovací kmitočet 13,5 MHz a rozlišení 8 bitů. Jasový a barvonosný signál je zaznamenáván odděleně. Každý snímek je rozložen do 12 šikmých stop širokých 10 mikrometrů.Buben s hlavami se otáčí rychlostí 9000 otoček za minutu, jehoprůměr činí 21,7 mm a obvodová rychlost pak úctyhodných 10,22 m/s. Zvuk je možno zaznamenávat u DV videorekordérů do dvou kanálů (se vzorkovacím kmitočtem 48 kHz) nebo do čtyř kanálů (tzn.1x stereo) se vzorkovacím kmitočtem 32 kHz a kvantováním 12bitů. Systém DV používá kvantizaci (YUV) 4:2:0. DV kamery s páskou pracují buď v módu SP (standard play) nebo LP (long play). Kvalita obrazu se změnou rychlosti pásku nesnižuje!! Kamery miniDV propojujeme s počítačem pouze pomocí FireWire, ale za to jsou kompatibilní s každým softwarem, který s tímto rozhraním pracuje. Video se lineárně nahrává do počítače, kde se edituje a přenáší zpět na pásku nebo se uloží v konečné verzi na jiná média (CD, DVD). Celý proces je velmi efektivní a důležité je, že je kvalitní a bezztrátový. Kamery se vyrábí pro komerční i pro profesionální využití, protože tento digitální formát nabízí vynikající obrazovou a zvukovou kvalitu. Z uvedeného je zřejmé, že pokud chceme mít natočené video ve vysoké kvalitě, připravené k další editaci a snadno archivovatelné, budeme prozatím při výběru videokamery vždy volit přístroj se záznamem miniDV. Do budoucna samozřejmě při rychlejším datovém toku, paměťová média.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Sagacity Blood Pressure Readings

(Adenscedeganda, 2. 10. 2018 23:44)

Pression arterielle est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur essence pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque age votre coeur bat, il pompe le sang par vos arteres a la flanerie de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/tadalafil-vergoed/

Skero

(Pavel Kedlar, 19. 9. 2018 12:02)

Nic moc

Střih MPEG2

(IMartin, 24. 11. 2008 1:21)

Zdravím Vás přátelé.
K článku bych chtěl jen podotknout, že střih a kompletní zpracování MPEG2 videa špičkově zvládá například Pinnacle Studio 11 Plus.Import probíhá nelineárně,soubor je uložen v MPEG2,je renderován v MPEG2 a práce je naprosto přesná.Hotovou práci můžete prezentovat mnoha způsoby,v případě DVD-Video s plným autoringem. Takže kde je v tomto směru nějaké omezení??? Sám se považuji za náročného amatéra,natáčím na 3CCD HD kameru ve formátu AVCHD i MPEG2 a nemám pocit,že by se dalo pořádně točit jen v DV. Navíc většina amatérů prezentuje svá díla na discích DVD-Video,a to jsme zase u MPEG2.Nevím však kdy byl Váš článek napsán,takže nic ve zlém.
IMartin 24.11.2008

Re: Střih MPEG2

(Pavel Kedlar, 19. 9. 2018 12:01)

HAHAHAHA

miniDV ANO, ale

(Seytchek, 9. 3. 2012 12:43)

Také používám miniDV záznam a jsem přesvědčen o jeho vysoké kvalitě.
ALE použití HD záznamu v bodovém rozlišení 1900x1280 s 5MPix čidlem je lákavé. Nicméně spočítá-li se ztráta tohoto záznamu pořád vede miniDV. Mimochodem zvětšení záznamu miniDV PAL na HD se dá celkem kvalitně přepočítat pomocí placeného filtru (vodoznak v neplacené verzi) ve VirtualDUBu. HD záznam se hodí pouze tam kde se nikdo nechystá měnit obsah jednotlivých snímků, nebo provádět digitální korekci nahrávky, pro poloprofesionální použití dle mého názoru pořád vede miniDV. Záznam beze ztrát je prostě nejlepší. Samozřejmně též datově náročný. Na DVD patří finální nahrávky na nichž už nepočítáme s další úpravou. Při použití média DVD+R (ještě lépe DVD+-RW) ještě zvyšíme možnost tuto nahrávku shlédnout po více než 5-ti letech. DVD-R se hodí na záznamy "do zítra".

jen pro dodání :

(nxue 08.12.2008, 8. 12. 2008 22:16)

Na odkaze, který je naprosto výmluvný, vše jen dokazuje i můj názor na tak vzpomínanou mini DV pásku : http://www.videokamery.cz/view.php?cisloclanku=2008110002
Prostě každý odorník sdílí na toto médium stený názor a kartové či HDD kamery jsou připomínám alespoň k dnešnímu datu velice slabý odvar. Je mi to také líto, ale je to bohužel tak...

ano

(nxue, 7. 12. 2008 13:09)

Samozřejmě souhlasím, nyní jsou opět možnosti širší nežli před nějakým časem. Ovšem stále platí, že k tomuto stylu stříhání videa potřebuje takový amatér, jak píšete, velmi výkonný počítač, pokud použije běžný, tak to po chvilce zabalí,jelikož mu bude vadit ta dlouhá doba při renderování a vůbec přímo práce v programu. Vím o čem mluvím, sám zkouším do PC natahovat HDV - které je i s DV pásky kódováno jinak než běžný DV systém - ten je v nejvyšší kvalitě, není komprimován, proto s tím zvládne pracovat dnes již i starší PC. Osobně mám relativně výkonný 4 jádrový PC, abych se alespoň s časem při renderování dostal na kratší časy. Samozřejmě každý odborník ale dodá, že při nejmenším momentálně žádné kartové ani HDD kamery lepší kvalitu než záznam na DV pásku nedokáží, - jsou toho dokonce plné odborné časopisy a také za vše hovoří statistiky, ale přesně jak by někdo napsal, - jde o zvyk a samozřejmě, že je téměř jasné, dle mého odhadu, během roku, dokáží vyvojáři v japonsku dotáhnout tady tyto zápory katrových a HDD kamer zase o něco dál. Můj závěr ale samotřejmě je, že nejdokonalejší a nejbezpečnější ukládání dat v dnešní době je (bohužel) zatím pouze na DV kazety. Kdyby tomu tak nebylo, tak proč tedy veškeré televizní studia, včetně regionálních televizí, používají výhradně DV formát či HDV...Sám osobně čerpám informace s těch nejlepších odborných časopisů, ovšem ne jen z českých, ale německých. Nutno ovšem dodat, že pro běžné vyloženě amatérské kameramany - videokamery na paměťové karty a podobně rozhodně stačí, protože tito lidé často záznam ani neupravují a rovnou ho prostě nějakým způsobem zálohují tím, že ho "zálohují! na DVD. Každý odborník bude semnou sympatizovat, když teď napíši, že zálohování na nociče DVD je přinejmenším úsměvné a naprosto nejisté, proto, když už to tak člověk dělá, měl by v každém případě vše zálohovat minimálně 2x - pokud nahrávku považuje za velmi důležitou! Také si ale musí uvědomit, že takový záznam má degradovanou kvalitu obrazu a to ne o málo!Když si představíme že DVformát má v originále při hodině záznamu 1cca 13GB a při nejlepší kvalitě se dá tato hodina nacpat na DVD nosič - který má 4,7 GB - tady jednoznačně prostě vidíme, že se to ohromné množství původních dat muselo ztratit a to nenávratně. No a praávě do tohoto MPEGU2 kódují všechny tady tyto HDD a kartové kamerky a tam ta ztráta logicky je. Jednoduše se to dá poznat při rychlých švencích kamerou, či natáčení rozvířené vody, jak obraz takzvaně kostkatí, to je prostě komprimace, kterou u DV systému v žádném případě nezažijeme a to připomínám bezpečnost při zálohování na těchto médiích, které prostě v dnešní době stále ještě nemají konkurenci. Také mě to mrzí, ale je to tak. Proto jsem se v mých článcích tolik věnoval alespoň prozatím zlatému DV formátu, o kterém každý odborník bude mluvit podobně jako já. Co se týká faktu, že většina lidí stejně záznam vypálí na DVD - tím logicky degraduje špičkovou bezstrátovou kvalitu DV. Ježne nezapomeňme, že se nám tady velmi rychle začíná rozšiřovat BLU-RAY a tady jsme už někde úplně jinde, ztráty takové nejsou a tady opět páska DV dokáže, že prostě má nejvyšší kvalitu obrazu. Samozřejmě že nezáleží jen na nahrávaném médiu,ale také na kvalitní optické části kamery, velikosti snímače obrazu atd...
Ale i tak děkujeme za přispěvek...07.12.2008